تبلیغات

از درج هرگونه تبلیغات و مطالب هرز معذوریم

احمد رضا دالوند درگذشت – معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت

طراح گرافیک، تصویرگر و داور بخش هنرهای تجسمی جشنواره بین المللی سیمرغ بامداد امروز در منزلش به دلیل ابتلا به بیماری دیابت جان باخت.

  به گزارش هویت ما، احمد رضا دالوند هنرمند کشورمان ساعت دو بامداد امروز در منزلش در سن ۶۰ سالگی به دلیل بیماری دیابت دار فانی را وداع گفت. این هنرمند سرشناس  چندی پیش نیز به دلیل عفونت از ناحیه پا بر اثر بیماری دیابت در بیمارستان بستری  و تحت عمل جراحی قرار گرفته بود.

احمد رضا دالوند منتقد هنری، نویسنده و پژوهشگر هنر، تصویرگر و طراح گرافیک اهل ایران بود. وی با پورتال جامع علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و روزنامه شرق نیز همکاری می‌کرد؛ و یکی از چهره‌های سرشناس فرهنگی هنری از قدیمی‌ترین تصویر سازان بعد از انقلاب است.او از شاگردان مرتضی ممیز، صادق بریرانی و هانیبال الخاص بوده‌است و فارغ‌التحصیل رشته گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.

نویسنده چندجلد کتاب برای انتشارات دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، نشر شهر و دانشگاه تهران است. صدها مقاله و نقد از دالوند تاکنون منشر شده‌است.

دالوند نخستین منتقد هنر تجسمی بعد از انقلاب محسوب می‌شود و صدها اثر تصویر سازی او در سال‌های پس از انقلاب در مطبوعات مستقل و معتبر به چاپ رسیده ‌است.

توکا نیستانی معمار، طراح و کاریکاتوریست پیشکسوت، دربارهٔ احمدرضا دالوند، در سایت ” توکای مقدس ” چنین اظهار عقیده می‌کند و می‌نویسد: دالوند طراح بی نظیری است و قلمی عالی در نوشتن دارد که به همراه دانشش از هنر منتقدی تیزبین از او ساخته ‌است.

مسعود خیام، نویسنده نام آشنا دربارهٔ تصویر سازی‌های دالوند و همکاری در ماهنامه آدینه در دهه ۶۰ در بروشور گالری سیحون چنین می‌نویسد: ” اکنون ما هر دو از آدینه بیرون آمده‌ایم. مقالات تو، خوانده شد یا نشد، تاریخ مصرف خود را داشت و تمام شد. ایلوستراسیون‌های دالوند اما، با خلاصی از شر ” داستان”، مفاهیم هنری خود را یافته و زندگی مستقل خود را آغاز کرده‌است “.

علی اصغر قره باغی نویسنده، مترجم و منتقد هنر، در ماهنامه گلستانه (شماره ۲۲–۲۳ آبان و آذر ۱۳۷۹) در مقاله‌ای تحت عنوان «تک گفتاری‌های رندانه» دربارهٔ احمدرضا دالوند می‌نویسد: دالوند یک جا طراح و نقاش است و جای دیگر گرافیست و تصویر ساز. یک جا معمارصدا و گفتار است و جایی دیگرتصویرکننده بازتاب‌های فلسفی و باز… و در ادامه می‌افزاید: اکثر طرح‌های دالوند، به سبب ماهیت پرتوانی که دارند مستقل از ادبیات جلوه می‌کنند، در نهایت شکل قرائتی فردی از یک متن را دارند و آن قدر قائم به ذات هستند که بدون تاریخ مصرف در یک نگارخانه به عنوان آثارهنری مستقل به تماشا گذاشته شوند